9 oktober 2011

Ibland blir det bara så bra!!

Sambon har målat lite i bakstugan!! Och det blir så fint och fräscht!
Sen har vi ju resterande delar av bakstugan som.. ja.. är lite mindre rolig.

Sen har ännu en låda kommit upp på väggen! Denna gång i sovrummet! 
Gamla dojjor och ett par hjärtan gjorda av mig! 
Trävitt är inte min grej... tjopp så blev vedkorgen inte det längre!

Jag vet att det sitter hur många pelargonproffs som helst där ute.
Jag har en fråga till er!
Mina står i tvättstugan. Fina och stora. Ska jag måsta klippa ner dom och ställa dom i ett halvmörkt rum för att halvdö nu?? Help me!!

35 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Frågan om pelargoner hade jag på min blogg för ett tag sedan :)
Det ramlade in en massa förslag. Här kan du ta del av de svar som jag fick:
http://cinacarina.blogspot.com/2011/09/pelargoner.html

Ha en skön söndagskväll!
Kram

Lena sa...

Men du, blir det inte alltid bra vad ni än gör!
Jag har en absolut känsla av att det är så.

Söndagskramar/ Lena

Helena -Hemma hos oss sa...

Snyggt med en låda på väggen så där, jag har en tanke på att ha en lastpall som hylla på väggen...
Pellisar är inte min grej, jag får kika in hos Carina och läsa jag å!
Ha en fin vecka, kramar Helena

Hilla på My Woodhome sa...

Det blir med andra ord en
"baktant" å :):).

Kul! Själv får man ÅKA till bakstugan....surt sa räven!

Blir bra det där! Hejaheja sambon!

Norrfrids Eija sa...

Alldeles underbar bakstuga ni har! Vi har också en, i källaren som jag drömmer om att omvandla till något eget....den som lever får se!
Ha det gott,
Eija

Kärleken till inredning sa...

Kul att ni har en bakugn! Jag tar gärna emot tips och råd hur man gör för att restaurera en sådan eftersom vi har en att fixa till på vår gård sen... Vilken fin kakelugn jag kan skymta i bakgrunden dessutom.

Kul att du gillade kuddarna, alltid roligt om man kan inspirera någon...

Ha en fortsatt fin kväll och en bra start på nästa vecka

Kram Linda

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag har provat det mesta med pelargonerna. Om du vill ha dem kvar, gröna och fina ett tag till så går det bra. Men om du ska övervintra dem nu så bör du klippa ner dem och ställa dem mörkt och kallt. Vattna lite.
I februari/mars kan du plantera om dem och ev klippa av lite skott som kommit. Ställ dem ljust och varmt i fönstret och ge dem näring efter några veckor så blommar de lagomt till de ska ut.
Du kan även låta dem vissna ner och klippa till dem när de ska väckas igen men det skräpar mer och tar mer plats då. Funkar iaf lika bra båda sätten.

Kram Teres

Helene sa...

Jag är så avundsjuk på er bakstuga!

Pelargoner har jag inne på vintern, gärna lite svalare och snåla med vattningen. Klipper dem gör jag tidig vår.

Kram Helene

Helene sa...

Välkommen att tävla hos mig!

http://ullevidsdal.blogspot.com/2011/10/tavling.html

Kram Helene

Tessan sa...

Men så fint med lådan på väggen!'
Du förra året dog mina Pelargoner för jag hade dom i garaget och det blev för kallt,nu har jag klippt ner dom och dom står i ett svalt förråd i källaren...vi får se hur dom tar sig i vår :)
Härlig bakstuga och ni är så duktiga både du och sambon,tack för att vi får följa med er!^
kRAM Tessan

LOTTAS HOME sa...

Vilken lyx med egen bakugn, såå fint och mysigt!
Hoppas ni har en skön kväll.
Kram Lotta

Knaada sa...

Precis samma blomfråga som jag har, det är en av de få gånger jag fortfarande känner mig riktigt ung!

Vet knappt om jag vill veta hur man sköter pelargoner :)

Gamla skolan-Jennie sa...

Åh det är en underbar känsla när man känner så! Och fint blir det ju!! Smart att sätta upp en låda som hylla så..det ska jag nog härma dig på!

Idag har vi gjort lite trökjobb ute ( du vet sådant där jobb som man får tankar som att vad har vi gett oss in på? Vi säljer och flyttar till en lägenhet istället...) FAST jag älskar ju vårt hus, men ibland blir man lite trött på tråkiga renoveringar. Det ska bli mycket roligare att renovera Olivers rum snart!

Hoppas att du får en härlig vecka!

Vi *ses*

Kram!

Sophie sa...

Nej, du behöver inte klippa ner dina pelargoner. Behåll dem som de är, men vattna mycket sparsamt under vintern. Till våren kan du frisera lite och vips så har du stora fina pellisar. (Tipset kommer från min pelargonproffskollega från början, och henna brukar man kunna lita på när det gäller sånt).

Lilla Majken sa...

Vilket fantastiskt hus ni har och vilket arbete ni har lagt ner. Jag hade aldrig haft en sådan uthållighet.

Ha en fin kväll, kram Therese

dagdrömmar i vitt sa...

Hej vännen, vad mysigt med bakugn. Nu kan du göra gott bröd och spröd pizza;)
Ett tips till pelissaarna. Jag tar bort alla blommor, ställer de mörkat och svalt. Vårat förråd håller lägst 5 plus.De får inte en enda droppe vatten på hela vintern, Jag glömmer bort dem helt;)
Sedan i mars tar jag fram dem. Klipper ner dem lite grann, jag vill ju ha dem stora till sommaren.
En del har till och med blommat när jag tar fram dem;)
Sedan får de stå inne ett tag. När frosten är borta får de flytta ut i uterummet. Och när det böjar bli varmt på tidig vår får de flytta ut i solen några timmar. Sedan in i uterummet igen. I juni kan de stå ute hela tiden;)
Lycka till
Kramkram <3 nettan

dagdrömmar i vitt sa...

Hej vännen, vad mysigt med bakugn. Nu kan du göra gott bröd och spröd pizza;)
Ett tips till pelissaarna. Jag tar bort alla blommor, ställer de mörkat och svalt. Vårat förråd håller lägst 5 plus.De får inte en enda droppe vatten på hela vintern, Jag glömmer bort dem helt;)
Sedan i mars tar jag fram dem. Klipper ner dem lite grann, jag vill ju ha dem stora till sommaren.
En del har till och med blommat när jag tar fram dem;)
Sedan får de stå inne ett tag. När frosten är borta får de flytta ut i uterummet. Och när det böjar bli varmt på tidig vår får de flytta ut i solen några timmar. Sedan in i uterummet igen. I juni kan de stå ute hela tiden;)
Lycka till
Kramkram <3 nettan

Mamma C sa...

Lådan på väggen var hur fräckt som helst.
Kram Mamma C

Anna sa...

Så fint det blev med lådan på väggen! Färgen på träet var verkligen urfin! Jag har tänkt att vår råsponstpanel på nya väggen ska ha en liknade färg men vet inte riktigt hur jag ska få till det! ´

Lyx med bagarstuga!

creando sa...

Så snyggt med lådan! Kanontips måste jag säga! Kramar Kicki

Linnie sa...

Snyggt som alltid! det är så roligt att följa din blogg! Keep it up!
/Linnie

Anna sa...

Hej och tack för dina peppande ord kring fönstrena!

Jag tänkte använda järnvitriol men det är giftigt och får användas på innerväggar enligt bygghandeln! Så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på!

Kramen!

Hemmavid sa...

Hej!

Vad härligt att göra iordning bagarstugan.. hemmagjord pizza går inte av för hackor! ;0)

Mina pellisar ska få övervintra hos min väninna. Hon har ett perfekt ställe under trappen. Så de ska in på pellis hotell kan man säga.. ;0)

Kramen Jenny

Vintage House sa...

Hej
Så himla läckert det blir:)
ha en fin fin måndag
kram
sandrsa

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Vilket otroligt hus ni renoverat...spöken ? För det ser ut som ett riktigt spökhus i alla fall från början. Otroligt fint det blivit. Önskar dig en härlig vecka nu. Kram Maria

Jenny sa...

Härligt! Vi har precis fixat vår bakugn också! Pellisar ... jag är ingen expert, ibland får de bara stå kvar så länge de ser anständiga ut och sen glömmer jag bort dem i något undanskymt kallrum, ja inte för kallt förstås. Man måste inte ställa undan dem, det beror på om man vill se dem, men ju svalare desto mindre vatten behövs.

Kram,
Jenny

Chapmans dagbok sa...

Hej! Fräckt med lådan på väggen. Jag har alltid bara ställt ner mina pelargoner som de är och klippt dem på våren, och det har funkat bra, men i år ska jag faktiskt prova att klippa ner dem redan nu i höst. Läste en kommentar här ovan om att de tar ju faktiskt mindre plats då och skräpar inte ner så mycket. Det lät bra, tyckte jag. Ha en trevlig kväll! Hälsningar Ing-Mari

Anna sa...

Hej finaste Angelica! Tack för ditt engagemang i gråfärgsfrågan. Nu är bekrymmet löst! Jotun har en bets som heter drivved och som sägs göra underverk på nytt trä!

Ha en strålande vecka!

underbarahem sa...

Härligt med en bakstuga... Snyggt med lådan på väggen, ni gör så fint.

Kram Birgitta

Joanna Björkqvist sa...

Vilken superfin låda på väggen! Så små skor är ju bara helt bedårande söta! Och hjärtan som dinglar! Underbart vackert!

Emelie sa...

Ja, det är väl dags för det. MEn det är väl bara ställa undan dem. Det brukar jag göra i alla fall. Kanske att jag klipper av om det är mycket blommor för det blir så skräpigt annars ;) Sedan klippa ner och planta om till våren.

Lyckta till hur du än gör! :)
Emelie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så fint med lådan på väggen och de små sakerna däri. Tänk vad man kan trolla med färg, helst vit färg.

Kul att du vill vara med i min utlottning! Då håller vi tummarna...
Ha en fin kväll!
Kram,
Regina

Helena- Mormorsglamour sa...

Vilket projekt ni tagit er an och så otroligt fint det blir. Jag är imponerad!
Trälådan med fina saker i var så söt...
Men visst är det spännande med eget, får se hur det utvecklar sig? rekommenderar verkligen att följa hjärtat och göra det man faktiskt vill, livet är för kort för att gå runt och vara halvnöjd :) Önskar dig en bra kväll
KRam
Helena

yllenystanet sa...

Fin fint i bakstugan! :-)
Blir det storbak innan jul?

Pelargontips har du fått tillräckligt redan.

Kram Yllet

Petra-Lantlig Charm sa...

Så fint å coolt det blev med lådan!! Kanske skulle jag ta och härma dig lite, hihi. Har ju en del trälådor nu :))

Önskar dig med en härlig helg!!

kramar