28 oktober 2012

Trolldeg och ytterdörr!


täta fönster
Vi tänkte ha sandpåsar mellan fönstren på nedervåningen.
Får se hur det fungerar. Att de ska täta är iallafall meningen. 
På övervåningen har vi i dagsläget vadd mellan ytter- och innerfönster.
De var ganska tråkiga att göra.. en är gjord.. 9 kvar. Skoj.
 
 Nu har ytterdörren fått lite mera färg på sig. Samma färgsättning som resten av huset.
Än så länge ligger den inne, men i veckan hoppas vi kunna sätta den på plats.
Idag har 2 fönstersmygar målats och ett tak slipats.
Samt att jag lite snabbt snurrade ihop en elkabel och fick slutändan rätt över hakan och sambon fick en regel i pannan, som jag så fint skulle skruva bort med skruvdragaren medan han höll i en dörr som regeln höll upp. Men det enda som snurrade var visst regeln. Ja..
 
Igår kom det en liten pysseltjej till oss, och som vi har pysslat!
Vi vaknade före tuppen i morse och satte igång redan efter frukost med att måla gårdagens konstverk gjorda i trolldeg! 
Vi har även hunnit med hjärtan gjorda i filt och vackra teckningar med glitter på!
TROLLDEG:
1 dl vatten
1 dl salt
2dl mjöl
1msk olja
Knåda till figurer och bränn sedan i ugn ca 1 timme i 100 grader

19 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Sandpåsar i fönstren, det kanske inte är så dumt! Jag har några fönster där jag har bomull (fönstervadd heter det visst) men undrar om det blir så tätt.
Så fint trolldegspyssel ni gjort! Har du provat play-doh? Det är lättarbetat och man färgar med hushållsfärg så man behöver inte måla.
Kram Eva

Lantligt i Smultronbacken sa...

Det är väldigt praktiskt och värmesparande med dessa "vetekuddar" intill fönstret. Vi hade en lång till vår gamla altandörr, jag sydde av ikeas lintyg och fyllde med grötris.

Kram Teres

Rapport till Vänfors sa...

Smart med såna kuddar...är det något du vet folk gjorde förr? När jag var liten (60-talet) minns jag att n del la in vitmossa mellan rutorna vintertid. Tror mamma gjorde det fast mest av nostalgi. Måste fråga.
Kram Annika

kråke sa...

Så fina sandpåsar i linnetyg och det ser väldans kul ut med trolldeg:))

Ha en härlig start på veckan:)

kram kråke

Maria Emilsson sa...

Sandpåse var en fiffig idé. Nu har jag inga innanfönster utan en altandörr
Ska testa.
Väldigt vad pyssliga ni har hunnit vara idag :-)
Kram Maria

Sofia sa...

Stilrent med såna kuddar! Pysslet var ju mer färgglatt och kul!! Ha en bra början på veckan. Kram Sofia

Jenny sa...

Men vad kul med trolldeg! Jag och min kompis gjorde för några år sedan, det var innan vi hade barn och ville leka lite själva bara. Vi hade dem i mikron men det blev lite fel och åtminstone ett får sprack så det stod härliga till. Vad vi skrattade ...

Vilka fina sandpåsar! Intressant det där med innanfönstren och vad man kan ha emellan. Jag har ingenting alls emellan mina, tejpar bara med såna där fönsterremsor på insidan och tycker det funkar bra. Tidigare har de haft små "glasvaser" mellan fönstren, vad var det de hade i dem... saltsyra? Jag minns inte men någon syra var det i alla fall. Knappast mot drag, men jag tror det var för att få bort eventuell imma emellan. Nu har jag massor av såna där glasvaser som jag jämt tänker att jag ska göra något fint av, kanske blir av nu ...

Kram,
Jenny

Fröken Fräken sa...

Ja, det är ju sådär kul med fixagrejer som man måste göra många om och om igen, på samma sätt. kreativiteten slokar liksom då!
Men trolldeg är skojigt det!

Kia sa...

Vad ni kämpar på! Snygga bänkskivor ni gjort.

Trolldeg var längsen. Kanske jag ska blanda ihop till tjejerna?
Ha en toppen dag!
Kram Kia

Ullevidsdal sa...

Vi hade ull mellan våra fönster i vårt gamla hus, men mest för att bli av med kondensen som bildas.

Tycker dina linnekuddar är jättefina och att de kommer funka fint mot draget är jag övertygad om :-)

Trolldeg är kul, var ett tag sen nu då mina barn är 22 - 15 år :-)

Kram Helene

Mina finaste... sa...

Trolldeg är så roligt :) Men vad ni kämpar! Är så imponerad. heja!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Sandpåsar mellan fönstren var en ny idé för mig! Här hemma kör vi vadd och fönstertejp. Men det var väldigt fint, men som jag förstår, ett ENORMT arbete...

Kul med trolldeg också, det var längesen!

Kram
Petronella

Anonymous sa...

Hej... Jag sydde såna påsar för några år sen och fyllde dom med vete. Jag har dom både där jag har gamla fönster med innanfönster, har även klisterremsor och har aldrig haft fukt/frost mellan. Jag sydde också till mina andra fönster dom är kopplade 2-glas fönster och la dom mot rutan/ fönsterbrädan mot kallras och det funka jättebra...

♥ Fyra årstider sa...

De där värmekuddarna borde jag med sy, fy vad kallt det blir nu.

Kram Lotta

H`s enkla vardag sa...

Vad smart med sandkuddar mellan fönstren! Tänk trolldeg det var längesedan vi gjorde här hemma, vilka små fina alster det blev!
kram Helena

Stenmur & Gärdsgård sa...

Trolldeg det går alltid hem och tänk så kul det är!

Du, såg tapeten, sååå himla snygg! Underbar, ååå så spännande att få se när den kommer upp, det kommer bli kanonfint.

Stor kram!
Malin

creando sa...

Trolldeg är riktigt roligt! Var länge sen här....

Tålamod har du, eller ni, det får jag säga. Tråkjobb, men skönt när det är gjort :)

Kramar

Jenny sa...

Vilka fina trolldegsfigurer =)

Fru Sederblad sa...

Vi gav oss också på trolldeg, igår. Men vi har inte målat än och vi gjorde visst mest... pumpor...