3 juni 2012

Utmaning med frågor och svar!

The Sweet Cupcake Mum gav mig en utmaning som jag tänkte anta! Hoppas ni ser det som lite varierad läsning!

1. Vad jobbar du med, och är det vad du alltid har velat jobba med?

 Jag jobbar med information om byggen. Jag bläddrar mycket bland papper, knappar på tangentbordet och ringer en hel del samtal.
Där har jag jobbat sen 2002 och halkade in där genom min syster i samband med att jag gick en utbildning och där har jag världens bästa arbetskamrater! Egentligen har jag nog för många myror i brallan för att sitta stilla på dagarna, men jag har ju vårat stationshus att lägga en massa energi på efter arbetstid! Drömmen däremot är nåt heeelt annat!!!

2. Varför började du att blogga, och hur länge har du bloggat?
 Den här bloggen startades i oktober 2009, då vi snart skulle flytta in i vårat Kråkslott!
Då ville vi dels visa våra familjer vad som hände i huset. Det var ju ingen lyxvilla vi köpt, utan ett totalt renoveringsprojekt. Och dels ha bloggen som en öppen dagbok för att lätt kunna se vad vi faktiskt åstadkommit! Man glömmer lätt hur det sett ut och varit en gång. OCH sprida inspiration och energi till andra i samma sits!
3. Vad eller vem inspirerar dig?
 Allt! Bilder, människor, filmer, färger, lukter, musik... Allt samlas i skallen som en liten bild av något som vill ut i verkligheten som något jag skapat själv.
4. Om du fick vara kändis för en dag - vem skulle du vilja vara då, och varför?
 Enligt det HÄR är jag Ingrid Bergman, men om jag tänker lite själv samt konverterar till man så skulle det nog vara Anders Celsius. En man med mycket kunskap. Han trodde dock att jorden såg ut som en citron eller ett ägg, men vad tusan, man kan inte ha koll jämt.
Han var nyfiken på norrsken, månen och solen men så klart känd för Celsiusskalan. Han blev inte gammal men verkar ha levt ett innehållsrikt och spännande liv! Och så var han ju från Hälsingland!

5. Om du fick resa bakåt i tiden - vilken tidsperiod eller händelse skulle du vilja vara med om, och varför?
 Galet svårt att säga. Man ska ju leva i nuet, men om jag tänker på var vi bor så skulle jag vilja vara med en dag omkring 1887 då det här huset byggdes. Vilka gjorde det, hur gick dom tillväga? Eller kanske lite senare när det bodde folk här. Stinsen och hans familj hade varit spännande att följa en dag. När hans dotter på sent 1800-tal fick flytta hem från Stockholm efter att hon blivit gravid i "ohappa" och fick bo i ett rum på vinden pga skammen. Jag hade velat vara där och hållit henne om axeln och berättat att alla kan göra misstag.

6. Vad gör du om 10 år?
 Då vill jag kanske fortfarande tapetsera om i nåt rum då och då! Kanske jobbar jag som tapetserare eller bygger egna möbler. Smed vore ju ett underbart yrke så kanske har jag min egen smedja i uthuset. Eller så sitter jag på vinden och målar, står i bakstugan och bakar bröd, sitter i syrummet och skapar kläder.. bredvid mig finns min sambo och om livet vill ge oss en liten människa så springer denne förhoppningsvis vid våra ben!
Men som sagt, en dag i taget så visar det sig vad sjuttsiken som händer! ;)

Det var allt om det!
Jag vill ge det här vidare till:
Elsa på Hälsö
Fint Hemma
Ett hus i vitt
MitT
Mormor Märtas
Ni väljer alldeles själva om ni vill göra det!! Och känner man att, va f*n, jag vill också svara på frågorna. Då tycker jag att man skriver dom i en kommentar här! Eller ställ en egen fråga, svara på nåt helt annat eller bara skriv vad du tycker!

Den här helgen startade jag med att bli stående på en parkering med trasig bil.. Nu är den bogserad till verkstaden och där verkar den numera trivas för det var ju inte många veckor sen den var där sist. Tråkigt och dyrt.
Igår var vi på trevligt kalas och idag blir det gipsning nere. Den som väntar på nåt gott kanske ser någon bild på detta här ikväll!
Må så gott! Stor kram till er som så flitigt delar det här med oss!

11 kommentarer:

The Sweet Cupcake Mum sa...

Hi hi, du är ju helt underbar! :)

Vad kul att få läsa dina svar, och vad snabbt du svarade på frågorna! Jag blir jätteglad :))

Tråkigt med bilen...

Kram Jonna

Hemmavid sa...

Hej.

Så kul att läsa lite mer om dig!
Ha nu en fin söndag.
Kramen Jenny

♥ Carina ♥ sa...

Vad roligt att läsa dina svar på utmaningen :)
Kram och ha en skön söndag!

Anna Lantligt på Svanängen sa...

Kul läsning! Du verkar vara en sådan person som har en röd tråd genom livet! Och då blir projekten bra! Som ert hus! Det är verkligen imponerande!

Angående det du skrev om rundeln på min blogg... hör av dig om du skall göra någon i den stilen så har jag ett par praktiska tips. Det är ju en utmaning att odla i sluttning men jag är väldigt nöjd så här långt! Ha en bra söndag! Kram Anna

Jenny sa...

Alltid kul att få veta mer om bloggaren :)

Vad sorgligt med hon som blev gravid och fick bo på vinden, gömmas undan liksom. Så himla sorgligt, och egentligen är det inte så många år sedan. Tur att det går framåt.

Kram för att du delar med dig,
Jenny

LIVSGLITTER sa...

Kul läsning =D Va roligt att du gillar tavlan! Lycka till i tävlingen ♥ Kramar L

Vicky sa...

gud så roligt! och vilket fint projekt.

Fröken Eila sa...

Rolig läsning och kul att hitta ännu en bloggare i hälsingland :)
Ha en bra dag!

Sara sa...

Vad roligt att läsa om det du skriver =)
Hoppas att du haft en mysig helg!
Kramar ifrån mig

Mamma C sa...

Lite rolig och bra läsning om dig.
Kram Mamma C

Fröken Pyssel sa...

Åh vad kul att läsa lite mer om dig! KRAM