24 november 2011

Luta, vaxa, olja, betsa, måla? Hjälp!

Hjälp! Vi måste komma fram till vad vi ska göra med golven vi ska lägga nere? Vad har ni i erat hem? Lättskött, tåligt, snyggt?
Vi är inne på att ha ett golv som går åt det ljusa hållet, kanske grått, ljusgrått. Absolut inte åt det mörka hållet och inte med en gnutta rött pigment. Vitmålat och vitlutat golv - been there done that.
Samma golv kommer att gå genom kök, matrum, vardagsrum och hall... Nytt furugolv.

Vi har en bit golv här (ca 1 kvm) på övervåningen, utanför en skrubb. Det är det finaste golvet i hela huset. tycker jag.. måste gå och ta en bild..
Sådär ser det ut! Lite mer grått i verkligheten. Det blev lite svårt med ljuset i mörkret! Men typ i stil med det skulle vi vilja ha!
Vi ska lägga nytt obehandlat furugolv nere och vill ha tips på behandling!

SÅ, ge oss alla råd ni har! Ös på ba`!

22 kommentarer:

Nathalie sa...

Satsa på tåligt! Alltså en lack, kanske lite mörkare lack? Målade trägolv brukar bli lite tråkiga efter nått år och man ångrar att man inte lackade istället. Har själv haft det och har haft vänner och bekanta som också ångrat sig :)

Anna sa...

Vi har ju grålutat våra golv och sedan lagt på hårdvaxolja. Det är kanske inte lika tåligt som lack men mindre känsligt för repor och sådant! Syns inte lika bra.

Vi köpte hårdvaxet väldigt billigt via nätet typ 1/4 av priset i butik. Markant Lobasol
http://www.nilssonbadrum.se/forsaljning/ytbehandling/hardvaxolja

Jag är väldigt nöjd med det valet

A House With A View sa...

Jag har lutade och vitpigmenterade furugolv som oljats på vissa ställen i huset (se yngsta dotterns rum i mitt senaste inlägg) - superskönt att ha fötterna på men lite känsligt. Vi har ett väntande projekt på undervåningen där vi vill ha lite tåligare golv, där vardagsrum och hall går ihop, där ska vi ha en matt lack :) Tålig yta men med intrycket av att vara oljat - perfekt!! Vårt hus är stort så i vissa rum har vi målat trägolven i ljust grått, också det superfint (exempelvis vårt kontor):) Jag skulle ha valt en matt lack till de utrymmen du beskriver eftersom dessa golv används flitigt = tåligt och lättstädat! Ska bli kul att se vad du väljer, jag tar tacksamt emot tips :)

Kraaaaaaaaaaaaam aka

Nickie sa...

Tycker golvet ser såpaskurat ut! Finns ju såpa med vitpigment.. har dock inte testat själv, men är riktigt sugen på det :)

Pia sa...

Gör det så, att det efter behandlingen ser fortfarande likadant ut!!!!!!!!!!!!!!!! Ser helt fantastiskt ut nu!!!!!!!! Vore synd att dölja, vad kanske 100 år skrivit ner i golvet!
Detta var min åsikt.

Ha en skön första advent!
Kramar!
-Pia-

Isabelle sa...

Åh, vilket fint golv!!! Jag tycker helt klart att det ska vara framme! :-)

Kram Isabelle

Vitt och Blått sa...

Jättesnyggt! Vi valde att måla golven eftersom vi la in ett helt nytt massivt furugolv med tjocka plankor och det ser inte ut som ditt! Därför blev det Epolan golvfärg - vit, tror att det kan bli en ljusgrå på golven som ska målas framöver. Vårt har varit otroligt tåligt i de tre år som vi haft det, men man får helt klart städa mer med vita golv och en renovering som pågår hela tiden. Men jag älskar det ljusa!

Ha en trevlig helg och en mysig första advent!
Kram Ewa

Villa Ängelsbäck sa...

Hej!

Jag är ju svag för de klassiska schackrutorna, i grått och vitt :) Det går ju att måla i heltäckande men även i en lasyrvariant. Det sistnämda så ser man fortfarande det vackra golvet men med en "klädd" känsla. Lycka till, ni har ju ett fantastiskt fint hus och det blir bara bättre och bättre!

/Sandra

Millygarden sa...

Mitt tips är Hårdvaxolja med vitt pigment. Har varit hos färghandlaren och fått det tipset. Blir ett tåligt och slitstarkt golv som går i vitgrå nyans me trästruktur.


Kram Marina

Hem & Drömmar sa...

Du har fått en del bra förslag ser jag :). Jag är nog av den åsikten att matt lack är väldigt praktiskt, både tåligt och lättstädat. Att blanda i en ljus lite drivvedsgrå är en färg jag gillar.
Lycka till med ert beslut.
Kram Ing-Britt

Norrfrids Eija sa...

För mig finns inget annat än såpskurade golv, så är golvet också på bilden du visar. En metod som funkat i alla tider! Köp linoljesåpa från en byggnadsvårdsbutik, skura med kallt vatten och golvet blir lenare och gråare och tåligare för varje gång du skurar!
Metoderna som nya färghandlare prackar på oss brukar innebära någon ytbehandling på golvet som snabbt slits ner och resultatet blir ett fult och flammigt golv.
Lycka till!
Eija

Jenny @ Nilssonskahuset sa...

Jag kan ingenting om golv, men folk jag känner med lite kunskap inom området säger att det bästa är att ha någon typ av lack, gärna matt. Att detta skall vara det mest tåliga.

Men som sagt, jag vet inte, jag har bara behandlat ett golv i mitt liv och det blev vitmålat. Annars är jag å sambo sådana där "klickgolvs-människor" vettu ;-)

Lycka till & trevlig fredag!
Tjingeling

creando sa...

Har egentligen inte några bra tips här. Kan bara hålla med om att det är viktigt att tänka på golvet. Viktig del av huset på många sätt. Hoppas ni hittar den perfekta behandlingen. Kramar Kicki

G:a Affären sa...

Kolla med Gysinge, de har någon slags golvolja men avråder bestämt att luta eller lacka. Själv har ja såpskurade golv och det blir sådär grått om vattnet är kallt. Sen är det halkfritt och får ett skikt som är tåligt.
Gudrun Falk Eriksson med företaget Bygg och Tradition i Snöån rekommenderar jag varmt! Hon är otroligt kunnig, påläst och har egna erfarenheter. Jag vet att hon bla pratat om någon golvolja. Ta gärna kontakt med henne 070 7601468.
Önskar hela Kråkslottet en fin helg
/Cia

Gamla skolan-Jennie sa...

Hejsan svejsan!

Sitter med samma funderingar som du..angående Olivers rum. Vi har ju vitlaserade golv med lack på och jag är nöjd hittills förutom att den har gulnat under mattan i vardagsrummet. Men i Olivers rum vill jag ha det som är allra tåligast eftersom att golvet utsätts för mycket..

Så jag tar till mig alla råd som du har ;)

Kram på dig!

Ps:snygg header!!!

Industri house sa...

Här hos mig har jag ju nästan hela huset fyllt av klinkers i princip överallt, förutom i sovrummen..vi ska så småningom också byta ut alla golv till plankgolv. Min ena dotter har vitt plankgolv, och den andra har grått..så det är svårt det där att ge några råd, för jag tycker båda två är lika snyggt :)Hoppas ni finner en lösning, som ni trivs med! Kramkram jessica.

Sabina sa...

Håller med Eija om du vill ha det äkta "gammaldags" golvet. Trä är härligt material och behöver inte så mycket mer...

Anna sa...

Såpa golvet! Det blir jättefint och är lättskött. Väldigt enkelt och billigt att åstadkomma också. Jag hade det i hallen och köket i mitt förra hus och det var kanon! Nu har vi det bara i trappan för i det här huset har vi inga fina trägolv.

Ika sa...

Hade med gärna haft ett golv åt det gråa hållet på övervåningen. Vill inte ha samma som där nere längre. Man hinner ändra sig när man renoverar under flera år.

Anonymous sa...

Såpaskurade tycker jag, nästan allt annat går bort i et gammalt hus. Lackade golv går inte att underhålla utan att de måste slipas om helt, dessutom tenderar de att bli kalla och inte alls så mysiga att gå på som ett såpaskurat. Alternativet är att måla med linoljefärg, blir vackert och ger rätt patina med tiden. /Lisa.

Annika sa...

Du har fått hundra tips redan men måste bara hålla med såpförespråkarna. Såpskura allt annat är att förstöra golven enligt min åsikt. Kolla med Gysinge de vet vad de talar om. Lutade, lackade, målade eller pimenterade golv slits riktigt fult i längden. Lycka till!

sodergarden sa...

SÅPA!!! Golvet på bilden är såpat precis som Eija skriver. Köp linoljesåpa och såpskura med kallt vatten. Det är det absolut vackraste alternativet eftersom ni vill ha ett ljust golv.

Jag har sett mattlackade golv som visserligen ser bra ut från början men som även de gulnar efterhand och blir ofantligt trista med alla sina små repor och märken. Inget för ert fina gamla hus tycker jag.

Vi har precis fernissat våra golv i matsal och vardagsrum och det blev vi väldigt nöjda med men det blir högblankt (fast inte som lackat) och vi valde dessutom att ha i pigment så golvet blev mörkbrunt. Fördelen med fernissa är att man inte måste slipa bort allt när det blir slitet utan man lägger bara på ett lager till.